Princíp, na akom fungujú takzvané NFT (non-fungible token) pravdepodobne už nemusíme vysvetľovať do hĺbky. Podstatou tohto novodobého fenoménu je ich jedinečnosť a nezameniteľnosť. Ak by sme Bitcoin považovali za digitálnu alternatívu ku klasickým FIAT menám, tak NFT predstavujú podobnú digitálnu odpoveď k umeniu a zberateľským predmetom. V súčasnosti sa jedná o miliardový biznis a o toto odvetvie sa zaujíma stále viac ľudí, známych osobností a veľkých spoločností. Výnimkou nie je ani Slovensko, kde rovnako sledujeme zvýšený záujem a dokonca aj prvé „domáce“ NFTs.
Do NFT ligy vstúpila spoločnosť Adidas
Len nedávno tento gigant v odvetví športového oblečenia oznámil partnerstvo so známou burzou Coinbase a naznačili aj možnú spoluprácu s metaverse hrou The Sandbox. Spoločnosť vytvorila novú radu NFT s názvom Into the Metaverse, ktorá spotrebiteľom poskytne prístup do virtuálneho klubu fanúšikov. Majitelia týchto NFT si budú môcť kúpiť oblečenie z limitovanej edície a Adidas tvrdí, že členovia budú zároveň definovať produkty, ktoré spoločnosť pre svoju NFT komunitu vytvára.
Spoločnosť si podľa vlastných slov uvedomuje, že metaverse bude priestorom, kde ľudia chcú tráviť svoj čas a prejavovať sa. To by malo v budúcnosti ovplyvniť aj ďalšie známe značky, ktoré budú chcieť udržať krok s dobou. Na tieto novinky stihol reagovať už aj najväčší obchodný rival - spoločnosť Nike, ktorá sa len minulý mesiac vyjadrila, že sa rovnako zaujíma o toto inovatívne odvetvie. Vo svojom blogovom príspevku s názvom „Nikeland“ podrobne popisujú, ako sa spoločnosť etablovala v populárnom virtuálnom prostredí Roblox.
Záujem o svet NFT potvrdil aj CEO Instagramu
Adam Mosseri hovorí, že aktuálne skúmajú možnosti NFT a chceli by ich sprístupniť širšiemu publiku. Opäť sa jedná o zjavnú reakciu na chovanie konkurencie a Instagram tak reaguje na sociálnu sieť Twitter, ktorá toto odvetvie berie naozaj vážne a plánuje ich integrovať priamo do svojej platformy. V kombinácii s Facebook metaverse sa môže v budúcnosti jednať o niečo naozaj prelomové a ak to urobia správne, NFTs si môžu nájsť cestu k miliónom nových používateľov.
Vývojári Instagramu dokonca v máji odhalili aj prvé screenshoty možnej integrácie NFT na ich platforme. Vyplýva z nich, že NFT by sa mohli ponúkať priamo na Instagrame a plánujú aj podporu projektu NOVI, na ktorom pracuje Facebook. Nakoľko Instagram predstavuje centrum pre rôznych umelcov a tvorcov, integrácia NFT by mohla byť skutočne prínosná.
Novinky prichádzajú aj zo strany známych osobností
Do rozbehnutého vlaku biznisu s NFT sa podľa aktuálnych informácií chystá naskočiť aj bývala prvá dáma USA, Melania Trump. Tá je známa skôr ako tichá a rezervovaná osobnosť a preto táto novinka pritiahla pomerne veľký záujem médií. Jej nedávno spustená platforma bude vydávať NFTs s názvom „Melania's Vision“ a malo by sa jednať o digitálnu formu akvarelov, ktoré vytvoril slávny módny umelec Marc Antoine Coulon.
Predaj by mal prebiehať od 16. decembra do 31. decembra a tieto NFT budú mať hodnotu 1 SOL, čo je v súčasnosti približne 180 dolárov. Nejedná sa však o zdroj príjmov, ktorých má pravdepodobne bývala prvá dáma dostatok a celý projekt má aj svoj charitatívny rozmer. Výťažok z predaja týchto NFT bude podľa oficiálnych webových stránok smerovaný na podporu detí v pestúnskej starostlivosti.
Prvé NFT lastovičky máme aj na Slovensku
Postaral sa o to známy slovenský raper Majk Spirit a svoje NFT má aj obľúbený šampión bojových umení Attila Végh. Tieto dve osobnosti spolupracujú s platformou WEXO a opäť nechýba ani charitatívny rozmer. Podľa správ by malo byť 100% výťažku z predaja venovaných telesne postihnutým pacientom v APPA Piešťany. Jedná sa o neziskovú organizáciu, ktorá sa stará o viac než 900 pacientov a väčšina z nich sú deti. Tí potrebujú pravidelné rehabilitácia, ktoré sú finančne nákladné a poisťovne ich často nepreplácajú takmer vôbec.
Jedno z najcennejších NFT Majka Spirita - diamantové - sa v online aukcii predalo za 7 777€ a zdá sa tak, že táto forma umenia si nájde svojich fanúšikov aj na Slovensku. Attila Végh prezradil, že sa o možnosť vydania vlastného NFT zaujímal už dlhšie. Pri nápade, ktorý navyše pomôže ľuďom v núdzi teda neváhal a okamžite sa pustil do tejto spolupráce.