Táto téma je zaujímavá najmä pre inzerentov, ktorí priamo pracujú s reklamou na svoj kryptomenový projekt, ale aj pre bežných používateľov, nakoľko Google do značnej miery ovplyvňuje to, aká reklama sa k nám dostane. V minulosti to bolo s podobnými reklamami pomerne divoké a širší rámec pravidiel sa vytváral extrémne pomaly. Google spolu s Facebookom dokonca v istom období krypto reklamy úplne zakázal. V roku 2018 boli opäť povolené, avšak získať oprávnenie na ich realizáciu nebolo vôbec jednoduché. Odvtedy sa toho veľa nezmenilo a Google tak aktuálne prichádza s najväčšou aktualizáciou svojej politiky v tomto smere. Sprísnia sa pravidlá ešte viac, alebo nás naopak krypto reklama na tejto platforme zahltí?
Prečo sa vlastne Google venuje reklame na kryptomeny osobitne?
Je potrebné povedať, že Google to nemá s reklamami na kryptomeny a s nimi spojené služby vôbec jednoduché. Na jednej strane bol často obviňovaný, že jeho platformu využívajú rôzne podvody, ktoré ľudí po celom svete pripravili o obrovské sumy peňazí. Zdá sa, že nad ďalším krokom Google netreba dlho premýšľať a možno by ste im poradili, aby reklamy na krypto jednoducho zakázali. A presne to Google aj urobil.
V tom okamihu sa však začali ozývať hlasy rôznych relevantných projektov, ktoré intenzívne pracujú na kvalitných službách a produktoch s tým, že podobné obmedzenie ich v konkurenčnom boji stavia do extrémne nevýhodnej pozície. Google je totiž z pohľadu reklamy jednou z najdôležitejších a najvýkonnejších platforiem a bez ich služieb je marketing na medzinárodnej úrovni značne komplikovanou záležitosťou.
V roku 2018 vznikol prvý rámec pravidiel pre krypto reklamu na Google
Google sa teda ocitol v strede záujmov dvoch strán a je dosť pravdepodobné, že ani samotný technologický gigant netušil, na ktorú by sa mal prikloniť. Určite chce hájiť záujmy svojich používateľov a chrániť ich od reklamy na rôzne podvody, kde môžu ľahko a rýchlo prísť o svoje peniaze. Google je však samozrejme spoločnosťou, ktorú zaujíma najmä zisk a preto plošný zákaz krypto reklám rovnako nebol vôbec ideálnym riešením.
Pridaj sa do VIP skupiny a získaj náskok pred ostatnými! VIAC INFO TU.
V septembri 2018 vyhľadávač uvoľnil svoje pravidlá týkajúce sa týchto reklám. Rozhodli sa pre cestu vlastného certifikačného procesu a každý, kto mal záujem o krypto inzerciu musel spĺňať pomerne prísne regulačné pravidlá. Táto certifikácia sa však vzťahovala iba na inzerentov zacielených na americký a japonský trh. Predstavovalo to pomerne veľkú výzvu najmä pre kryptomenové burzy, ktoré sa snažia budovať vzťahy na týchto trhoch. Pre mnoho (pravdepodobne veľkú väčšinu) krypto projektov tak ostali brány Google inzercie zatvorené.
Nové pravidlá krypto reklamy budú o niečo miernejšie. Prístup k nej však získa aj tak len málokto
Podľa tlačovej správy spoločnosti Google sa s účinnosťou od 3. augusta po dlhšom čase menia pravidlá reklamy finančných produktov a služieb. Práve do tejto kategórie Google zaradil aj kryptomeny, ktorým sa však nové pravidlá venujú samostatne. Spoločnosti, ktoré budú chcieť takúto reklamu realizovať sa musia najprv zaregistrovať v sieti Financial Crimes Enforcement Network (FinCEN), ako spoločnosť poskytujúca peňažné služby a tiež ako sprostredkovateľ peňazí. Alternatívnu môžu byť tiež oficiálne štátom uznaným bankovým subjektom.
Google dodáva, že inzerenti musia samozrejme vždy spĺňať aj všetky príslušné štátne zákony. Každá doteraz vydaná certifikácia od Google navyše stratí svoju platnosť a spoločnosti si budú musieť požiadať o novú. Technologický gigant naďalej úplne zakazuje reklamy na niektoré typy produktov a služieb – ICO a IDO, pôžičky na kryptomeny, liquidity pooly, necertifikované peňaženky, neregulované dAppky, signály na obchodovanie s kryptomenami, investičné poradenstvo v oblasti kryptomien a DeFi protokoly. Zakázaná je aj akákoľvek propagácia nákupu, predaja alebo obchodovania s kryptomenami, alebo súvisiacimi produktmi.
Prečítajte si tiež: Čo nám v budúcnosti prinesie kombinácia Web 3 a Ethereum 2.0?
Jedná sa o pravidlá, ktoré sledujú splnenie všetkých noriem v USA a zatiaľ nie je zrejmé, či sa rovnaké pravidlá budú aplikovať aj v ostatných jurisdikciách sveta. Je možné, že napríklad v EÚ budú tieto požiadavky o niečo miernejšie. Snaha Googlu je však jasná. Nechce prísť o svoj podiel na tomto rozmáhajúcom sa sektore, ale nechce byť spájaný s propagáciou rôznych podvodov, za čo si v minulosti vyslúžil aj žaloby. Spoločnosti, ktoré sa venujú kryptomenám to tak pravdepodobne budú mať s reklamou v tomto vyhľadávači aj naďalej pomerne náročné. Relevantné projekty by sa však k inzercii mali dostať po týchto zmenách o niečo jednoduchšie. Prísne pravidlá Google sú v princípe výbornou správou pre používateľov, avšak to, či sa im podarí novými pravidlami dosiahnuť požadované ciele ukáže, nakoniec len čas.
Zdroje: newsbtc.com, bitcoinist.com, techstory.in