Čo by mal obsahovať každý kryptomenový whitepaper?

Pokiaľ sledujete kryptomenový svet istý čas, viete čo je to whitepaper, na čo slúži a ako ho správne napísať. Ak však veľa o whitepapri neviete, tak tento článok je pre vás, pretože sa spoločne pozrieme na to, čo každý whitepaper musí mať, čo odlišuje kvalitne spracovaný whitepaper od odfláknutého a rovnako ako napísať whitepaper v prípade, že by ste chceli vytvoriť vlastnú kryptomenu.

Čo je to whitepaper?

Whitepaper, do slovenčiny často prekladaný ako biela kniha, je oficiálny dokument, ktorý sa v kryptomenách používa na informovanie o projekt, predstavení riešenia aktuálneho problému a predstavení vízie a tímu. Úlohou whitepaperu je však predstaviť projekt investorom, ktorí by mohli mať záujem o investovanie do danej kryptomeny.

Význam whitepaperu bolo vidno najmä počas ICO mánie v roku 2017. Práve v tom období slúžili whitepapery na to, aby nové ICO projekty dostali z investorov čo najviac financií pre svoje ciele a vízie. Mnoho z daných whitepaperov však bolo od začiatku veľmi pofiderných a tak investori mohli hneď od začiatku vidieť rozdiel medzi vhodnou investíciou a tou nevhodnou. Čo by teda mal mať správny whitepaper?

Rozdelenie whitepaperu

1.Úvod

Ako každý správny dokument, aj whitepaper musí obsahovať úvod. V prvej časti by ste sa o danom projekte mali dozvedieť informácie ako dátum vydania projektu, všetky legálne a právne informácie, pričom by mal nasledovať abstrakt, vysvetľujúci projekt v skratke. Úvod tak slúži na predstavenie projektu, jeho histórie, vízie do budúcnosti, či tímu.

2.Opisovanie problému

Každý kryptomenový projekt by mal riešiť nejaký problém vo svete. Na to by tu dané kryptomeny skutočne mali byť. Nielen preto, aby niekto vyzbieral peniaze počas ICO a následne utiekol s peniazmi. Cieľom akéhokoľvek kryptomenového projektu by tak malo byť vyriešenie konkrétneho problému vo svete. Už v tejto časti sa dá veľmi jednoznačne vycítiť, či je projekt dôveryhodný alebo nie.

Pokiaľ nie je táto sekcia správne opísaná, investori by mali byť ihneď opatrnejší. Rovnako by sa mali mať na pozore aj v momente, ak by neišlo skutočne o reálny problém, ale iba niečo čo sa “vydáva za problém.” To sa v kryptomenovom svete deje pomerne často.

3.Opisovanie riešenia daného problému

Táto časť môže byť často zakomponovaná na druhej, pričom je jasné, že na ňu musí nadväzovať. Po úspešnej identifikácii problému by mal whitepaper daného projektu ukázať, ako plánuje tento problém vyriešiť. Aký je spôsob vyriešenia tohto problému a rovnako ako chce daný tím postupovať vrámci riešenia daného problému.

4.Predstavenie tímu

Následne musíte vidieť vo whitepaperi predstavenie tímu. Ide o veľmi dôležitú časť, pretože bez adekvátneho tímu môže aj ten najperspektívnejší projekt alebo najlepšia myšlienka úplne zlyhať. Najpodstatnejší členovia tímu by mali byť predstavení, rovnako ako ich skúsenosti a úloha v tíme. Takisto by mali byť predstavení aj doterajší investori alebo podporovatelia projektu. Rovnako je toto aj vhodná časť na predstavenie spoluprác, pokiaľ je to možné. Cieľom v tejto časti je tak vyvolať pocit dôveryhodnosti a vhodnosti ľudí spojených s projektom.

5.Road mapa

Road mapa vo whitepaperi slúži na určenie tých najpodstatnejších míľnikov a cieľov, ktoré má projekt splniť k tomu, aby dokázali vyriešiť problém opísaný v prvých častiach whitepaperu. Táto časť slúži ako overenie aj pre investorov toho, či sa tímu reálne darí splniť to, čo sľúbil počas ICO fázy (alebo inej fázy, kedy vyzbieral peniaze). Ide tak najmä o možnosť pre investorov ako si skontrolovať to, či má ich investícia potenciál na to, aby im priniesla zisky.

V tejto časti sa môže často vyskytovať popis toho, ako bude celý projekt financovaný a aká je tokenomics (ekonómia ohľadom tokenov) daného projektu. V nej by sa investori dozvedeli ako budú tokeny rozdelené, koľko z nich dostane tím alebo koľko z nich bude použitých v ktorej fázy investičných kôl.

6.Kontaktné informácie

Veľmi podstatná časť na koniec. Pokiaľ nemáte vo whitepaperi žiadne kontaktné údaje, tak je jasné, že projekt tu nie je pre vás, pretože sa v prípade nejasností nemáte na koho obrátiť. Napriek tomu, že ide o úplnú banalitu, pokiaľ nemáte možnosť sa obrátiť na kohokoľvek z projektu, nemôžete si overiť žiadne informácie alebo sa nemôžete spýtať žiadne otázky.

Taktiež si prečítajte aj náš včerajší článok: Grayscale Investments umožní nákup Litecoinu a Bitcoin Cashu

Záver

Pokiaľ ste zatiaľ nečítali žiadny whitepaper, určite si prečítajte whitepaper Bitcoinu, avšak ten je o dosť odlišný ako prototyp whitepaperu, ktorý bol opísaný vyššie. Avšak tradičné kryptomenové projekty budú mať whitepaper so štruktúrou veľmi podobnou tej, ktorá bola opísaná. Všetkých 6 bodov je veľmi podstatných, pričom sa vo whitepaperi môžu nachádzať aj iné časti. Určite tam však musia byť všetky z tých, ktoré boli opísané. Rovnako platí, že perspektívny kryptomenový projekt bude často informovať o svojich pokrokoch na sociálnych sieťach ako napríklad Twitter, Telegram alebo Facebook. Tieto vývoje sa určite oplatí sledovať pokiaľ ste investorom.

Zdroj: https://dailyhodl.com/

* Pozn.: Práve prebieha aktualizácia obsahu spravodajstva - migrácia obsahu zo starého webu, preto je dočasne vyplnuté filtrovanie podľa kategórie.

Coinbase navštíviť

Kryptotop navštíviť

Simplecoin navštíviť

Binance navštíviť

Crypto.com navštíviť

Revolut navštíviť

Kontakt

Máte nejakú otázku? Spýtajte sa nás a čoskoro sa vám ozveme.

Vaše osobné údaje (email) budeme spracovávať len za týmto účelom v súlade s platnou legislatívou a zásadami ochrany osobných údajov. Súhlas potvrdíte kliknutím na odkaz, ktorý vám pošleme na váš email. Súhlas môžete kedykoľvek odvolať písomne, emailom alebo kliknutím na odkaz z ktoréhokoľvek informačného emailu.